Min skiss


Det här ett förslag till en blomrabatt som är i soligt-skuggigt läge. På växt kunskapen har vi som uppgift att göra en skiss till blomrabatten på skolan. De här skisserna ska vi inte plantera ut på riktigt, eftersom det bara är träning. Men jag ska göra flera skisser till min egen trädgård och plantera ut senare. Det är bra med skisser för att då slipper man stå i affären och fundera på vad man ska ha för växter och vilka som trivs tillsammans, då har man det redan klart. Till den här skissen använde jag många olika sorter växter, som blommar vid skoltid för att det ska passa floristerna som ska lära sig de olika växtnamnen. Det blir mycket lättare att lära sig när man har sett dem på riktigt.

När man gör en skiss så ska man tänka på: om växterna trivs i de lägen de ska sättas, när de blommar, och om blommorna kommer passa tillsammans. Det enda som behövs är papper, pennor, och en bok med blommer i , där man kan hitta bra växter och läsa vart de passar någonstans. Egentligen så behöver man inte rita skisser så noga som jag har gjort, det räcker bara med att rita så att man förstår hur man ska ha det, och göra enklare för sig.I den här skissen så har jag rosa, gula , och vita blommor. Jag använde också bara perenner ( fler åriga växter) Jag gillar faktiskt perrener mer att ha i rabatter, annuellerna passar mer i blomsterurnor eftersom man måste byta ut dem varje år. Hoppas att någon vill testa på att göra en egen rabatt skiss och få det extra fint i trädgården ! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0